MoJo

Erfarenheterna från Oslo var många. En föreläsning som jag blev mycket inspirerad av var Vincent Fedele, en man som gjort stora tekniska framsteg för att analysera bryggning och extrahering av kaffe. Självklart kunde jag inte låta bli att beställa en refraktometer (analysinstrument). Nu är den tidiga julklappen här och testerna i full gång. Än så länge handlar det mest om att bli bekväm med apparaturen och få pålitliga värden, men jag är övertygad om att jag kommer förstå sambanden mellan malning, bryggtid, temperatur, dosering etc på ett bättre sätt. När allt stämmer ska den ta mig till kaffets sweetspot, baristans egen bullseye!
Visst är baristayrket härligt! När man känner att man behärskar hantverket dyker det upp sådan här ”vetenskap” som bara påminner en om hur lite man faktiskt känner till om kaffe.
Hoppas flera av er börjar
MoJo- labba.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

